Een vaste werkplek in huis inrichten

Geplaatst op

Afgelopen maanden heeft menigeen een werkplek moeten inrichten thuis. Door de maatregelen wegens het coronavirus moest ieder die dat kon zo veel mogelijk thuiswerken. Degenen die al een dag in de week thuiswerkte en een rits ondernemers die al gewend waren van huis uit te werken, hadden waarschijnlijk al een werkkamer gecreëerd thuis. Tenzij je natuurlijk altijd met je laptop aan de eettafel zat. Maar als je elke dag thuis moet werken, werkt zo’n geïmproviseerde werkplek niet meer. Alles gaat dan teveel door elkaar lopen. Wellicht deden je kinderen aan dezelfde tafel hun huiswerk en had ook je geliefde nog een werkplek in huis nodig. Ineens moet je privéleven en werkleven samen afspelen op een en dezelfde plek. Je krijgt dan behoefte de boel te scheiden. Het liefst ook met een eigen deur als dat in huis mogelijk is, zodat je je werkuren ook ‘lijfelijk’ kan scheiden van de rest van de dag. Een serieuze werkkamer of werkplek is dan geboden.

Oei, nieuwe kosten

Het door omstandigheden moeten creëren van een werkplek in je huis roept vervolgens nieuwe vragen op. Behoort je werkgever bijvoorbeeld een ergonomisch verantwoord bureau en stoel voor je te bekostigen? Of tenminste een deel hiervan? En wat te denken van de energie waarvan je nu thuis meer verbruikt door het thuiswerken? Hoe zit het met de koffie die je drinkt die je anders op kantoor zou drinken? En uiteraard je computerapparatuur met benodigde beveiligingssoftware? Tja, best heikele punten.

Wie betaalt dat?

In principe geldt dat je werkgever moet zorgen voor de hoognodige zaken om je werk thuis te kunnen doen: een bureau, stoel en computer vallen daaronder. Deze aanschafkosten kan de werkgever dan ook van de belasting aftrekken. Alle andere zaken zoals koffie, lunch, energierekening, airco en een upgrade van je internetverbinding vallen daar niet onder. Je zou dit uiteraard wel kunnen bespreken met je werkgever. Als het thuiswerken je is bevallen en je spreekt af voortaan een of meerdere dagen je werk vanuit huis te doen, is het een idee om een thuiswerkovereenkomst op te stellen. Daarin kunnen de afspraken rond vergoedingen van de aanschafkosten voor je werkplek, je werktijden en bereikbaarheid vastgelegd worden.

Hoe richt je een goede werkplek in?

Zoals al aangegeven, is het beste een apart kamertje in huis als werkkamer in te richten. Heb je die mogelijkheid niet, dan is het in elk geval van belang dat je een ergonomisch verantwoorde stoel en dito bureau regelt. Het is namelijk niet de bedoeling dat je door een verkeerde houding last gaat krijgen van je rug. Zeker op lange termijn kan een slechte werkplek schade brengen aan je gezondheid. Verder heb je uiteraard een internetverbinding en een goede computer nodig. Maar schenk bijvoorbeeld ook aandacht aan andere items, zoals een stekkerdoos. Zo zijn die van het merk Brennenstuhl erg handig voor op een bureau, omdat ze naast twee contacten ook twee USB-ingangen hebben voor het laden van smartphones en tablets. Het merk Sil heeft eenzelfde uitvoering, maar dan met ander design. Je bevestigt ze eenvoudig aan je bureau met een klem. Heb je een stekkerdoos met meer dan twee contacten nodig, dan kan je kiezen uit verschillende langwerpige modellen. Het voordeel van deze uitvoeringen is dat er een schakelaar op zit, zodat je hem uit kan zetten na je werk. Dat scheelt energie. Met een paar items heb jij je thuiswerkplek dus zo ingericht!

Categorie├źn:Tips